Συνολικές προβολές σελίδας

Σάββατο 11 Ιουνίου 2016

Ευρέθη ένας που ΔΕΝ με βρίζει! Αποκλειστικό!


Συνάντηση με την έρευνα του Δημήτρη Σκουρτέλη...
(του Ιωάννη Τζανάκου)

Είναι αλήθεια πως μερικές φορές στην ζωή υπάρχουν εκπλήξεις.
Μια από αυτές τις εκπλήξεις αντιμετώπισα σήμερα ψάχνοντας στο net κάποια πρόχειρα στοιχεία για την ανατολίτικη καταγωγή του Διόνυσου.
Η έκπληξή μου είχε ένα όνομα:
Δημήτρης Σκουρτέλης.
Και εννοώ βέβαια την έρευνα αυτού του σκαπανέα, τον οποίο δεν γνώριζα (ο κόσμος είναι μεγάλος, ακόμα και ένα χωριό όπως η Ελλάδα).
Θα αναφερθώ στο έργο του, όπως το καταλαβαίνω ακόμα εν τάχει, στο τέλος, αφού πρώτα περιγράψω την δική μου περιπέτεια.
Το ψάξιμό μου για τον Διόνυσο είχε αφορμή ένα σχόλιό μου σε μια συζήτηση με έναν φίλο για το Κουρδιστάν, το οποίο "στηρίζονταν" κυρίως σε μια πρόσφατη σχετικά εμπειρία μου με τις "Βάκχες" του Ευριπίδη.
Υπήρχαν βέβαια και κάποια παλιά διαβάσματά μου σε σχέση με την καθοριστική επιρροή της Ανατολής και της Αιγύπτου στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
Αυτά τα πράγματα είναι κάπως κοινά πλέον, συνδέονται με θορυβώδεις ιδεολογικές και επιστημονικές διενέξεις που αφορούν την έννοια (ή ψευδο-έννοια) του ελληνο-δυτικού κόσμου, τα θεμέλια της "δύσης" κ.λπ οι οποίες έχουν ξεκινήσει από την εποχή του "Διαφωτισμού" του "Ρωμαντισμού".
Είναι γνωστή σε όσους ασχολούνται με την ιστορία των ιδεολογιών η δυτική μυθολογία για την "καταγωγή" των (αρχαίων) Ελλήνων, η θεωρία για τους υπερβόρειους, η παράξενη σχέση του αντιδραστικού ρωμαντισμού με τις ινδικές και σανσκριτικές σπουδές (στην πραγματικότητα αυτές ιδρύθηκαν από τους πολυμαθείς ρωμαντικούς αντιδραστικούς αδελφούς Schlegel ( συντάκτες του περίφημου  Athenaeum ):
Karl Wilhelm Friedrich Schlegel - Wikipedia, the free encyclopedia    και σύμβουλος του Clemens von Metternich παρακαλώ!
August Wilhelm Schlegel - Wikipedia, the free encyclopedia μεταφραστής από τα σανσκριτικά της Bhagavad Gita
Αυτό που δεν είναι άμεσα ορατό, αν και έχει γίνει αντικείμενο εξαντλητικής πραγμάτευσης είναι η επίδραση όλων αυτών στην ίδια την αυτοκατανόηση του νεο-ελληνικού έθνους.
Η γενική συζήτηση για την θεμελίωση της νέας ελληνικής εθνότητας ή λαότητας έχει εκ των πραγμάτων (αλλά και δια μιας συστηματοποιημένης ιδεολογικής αναφορικότητας) περικλεισθεί στην εξέταση της σχέσης της με την "δύση", και ως εκ τούτου έχει σε μεγάλο βαθμό καθοριστεί από την ίδια την εικόνα που φιλοτεχνεί κατά καιρούς η ίδια η "δύση" όχι μόνον για τον εαυτό της αλλά και για το υποτιθέμενο ή φαντασιακό ή εν πάσει περιπτώσει "νοηματικό" θεμέλιό της που είναι εν μέρει η αρχαία Ελλάδα αλλά και η αρχαία Ρώμη.
Πρόκειται στ΄αλήθεια για μια λαβυρινθώδη φαντασιακή συσχέτιση γύρω από το αρχέγονο της "ταυτότητας" που όμως έχει και ένα βασικό θύμα ή μάλλον δύο βασικά θύματα που είναι στην ουσία ένα:
Την ανατολή και την (νέα και αρχαία) Ελλάδα ως συγγενή και εγγύτατο "χώρο" προς την ανατολή.
Οι ανατολικές (αλλά όχι ινδικές, ινδοευρωπαϊκές) πτυχές της αρχαίας Ελλάδας, όπως και να τις αξιολογεί κανείς, παίζουν σε αυτό το παιχνίδι απόκρυψης και φανέρωσης έναν ιδιαίτερο ρόλο.
Αν η αρχαία Ελλάδα είναι ένα κόσμος όχι απλά "δίπλα" αλλά "μέσα" στον αρχαίο ανατολικό κόσμο (της εγγύς ανατολής που λέμε) τα πράγματα όντως σοβαρεύουν όχι μόνον για τους "δυτικούς" αλλά και για τους κάπως εθνο-ταυτοτικά διχασμένους νεο-Έλληνες.
Το παιχνίδι χοντραίνει όταν φτάσουμε στην άμεση συγγένεια του αρχαίου ελληνισμού με τους Φοίνικες, τους Εβραίους και γενικά τους Σημίτες, εφόσον αυτό όπως καταλαβαίνετε είναι ικανό από μόνο του να προκαλέσει όλων των ειδών τις εγκεφαλικές και ψυχικές διαταραχές όχι μόνον στους γερμανόπληκτους ναζιστές, αλλά και σε μια σειρά χριστιανών.
Προτείνω να κρατήσουμε την κριτική ψυχραιμία μας αλλά να βυθιστούμε ταυτόχρονα στα κείμενα προκλήσεις προσκλήσεις του Δημήτρη Σκουρτέλη, τα οποία αν μη τι άλλο έχουν έναν πλούτο αναφορών και θεμελιώσεων και ανοίγουν πολλά θέματα μαζί, είναι δηλαδή σαν οδηγοί σε ένα μακρύ ταξίδι.
Στην σελίδα μου έχω λινκάρει την δική του σελίδα, μπορείτε να την βρείτε, έχει πολλά ενδιαφέροντα πράγματα:
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ: Η ΑΛΗΘΕΙΑ

Αυτό που ανακαλύπτω πάντως εγώ, είναι κάτι το οποίο το είχα ακόμα διάχυτο, μιας και δεν είμαι ειδήμονας επί των "αρχαίων" αλλά και "ανατολικών" θεμάτων παρά μόνον ίσως σε ένα εποπτικό ιδεολογικό επίπεδο, αυτό που ανακαλύπτω λοιπόν είναι πως υπάρχει πολύ ψωμί, ουσία, και πεδίον δόξης λαμπρόν για να ξανασκεφτούμε την ιστορία όχι μόνον του ελληνικού και νεο-ελληνικού "χώρου" αλλά και όλης της κοντινής ανατολής, στο "τώρα" αλλά και στο "πριν".
Ο Δημήτρης Σκουρτέλης είναι ένας συναρπαστικός συγγραφέας και σε ωθεί πραγματικά σε σκέψεις και έρευνα.
Κάνει και τα δηλητηριώδη σχόλιά του, πράγμα που εκτιμώ ως επίσης δηλητηριαστής, άρα νομίζω αγαθός άνθρωπος του Λόγου.
Σε μια μικρή επικοινωνία μαζί του του εξέθεσα πατ κιούτ τις δικές μου "πτυχώσεις" ερμηνείας που έχουν να κάνουν με το "Μεσοποταμιακό" (άρα και Κουρδικό) θέμα της 1ης αγροτικής (παραγωγικής) επανάστασης.
Πράγματα που διαβάζω διαγωνίως τώρα τελευταία επιβεβαιώνουν τα περί ριζικής σημασίας της αρχαίας Μεσοποταμίας στην ίδρυση αυτού που λέμε (πρώτα αγροτικός και μετά ταξικός) "πολιτισμός", εντός των γενικών ορίων μεταξύ δύσης ανατολικού αιγαίου και Αφγανιστάν.
Πολύ θα ήθελα με τις ερωτήσεις μου και τα κεντρίσματά μου να ωθήσω τον συγγραφέα να ψάξει, μαζί μου κατά κάποιο τρόπο, και αυτή την κρίσιμη "πτυχή" στο επίπεδο των μύθων και των κεντρικών εθνοθρησκειολογικών διαστάσεων της κοινωνικής δράσης.
Θα κάνω λοιπόν κάποιες επισημάνσεις και αναδημοσιεύσεις, σχετικά σύντομα, στο μέλλον.

Ιωάννης Τζανάκος Πηγή:
Ατέρμονη διεργασία.. Σελίδα για την Μεσοποταμία, την Μέση Ανατολή, την Ανατολική Μεσόγειο.. Για την Δικτατορία του προλεταριάτου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου