Συνολικές προβολές σελίδας

Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017

Δαιμονικές παραστάσεις στην Αττική. (α) "Μεταξύ ουρανού και γης".

Σήμερα θα ασχοληθούμε με το έργο του Δημήτρη Αρμακόλα 
"Μεταξύ Ουρανού και Γης".
Κάθε καλλιτέχνης κάνει όσα μπορεί με βάση όσα ξέρει, όσα πιστεύει και όσα αισθάνεται. Αν είναι τίμιος με τον εαυτό του, τότε δίνει και τον καλύτερο εαυτό του. Ευθύνη για την προώθηση του έργου του, δεν έχει αυτός. Την ευθύνη αυτή έχουν οι διάφοροι φορείς και τα άτομα που τον στηρίζουν και τον προωθούν. Την μοναδική ευθύνη. Δεν μπορούμε να λογοκρίνουμε έναν καλλιτέχνη, αλλά σίγουρα έχουμε δικαίωμα να τον επιλέξουμε ή να τον απορρίψουμε.

Το έργο "Μεταξύ Ουρανού και Γης" παρουσιάζει σαφώς την πτώση του Εωσφόρου. Μαζί του εικονίζεται σε σύμπλεγμα, και ένας άλλος "άγγελος" με γυναικεία χαρακτηριστικά. Δεν ξέρουμε τι γνώριζε για το θέμα ο Αρμακόλας, αλλά οι άγγελοι δεν έχουν φύλο. Ή λοιπόν ο γλύπτης ήταν απληροφόρητος, ή αντίθετα, μας εικονίζει  εδώ την Λίλιθ (δες εδώ) που κατά τα απόκρυφα Εβραϊκά κείμενα είναι η ..."γυναίκα" του Εωσφόρου!

Η καλλιτεχνική αξία του έργου "Μεταξύ ουρανού και γης" του Δημήτρη Αρμακόλα είναι σημαντική. Σαν μόνο ελάττωμα, προσωπικά, βρίσκω την σμίκρυνση των φτερών καθώς και τον ακρωτηριασμό μερικών μελών των μορφών. Πιστεύω πως όσο κι αν θεωρηθεί πως αυτές οι περικοπές έχουν συμβολικό χαρακτήρα, στην ουσία οφείλονται στην ολιγωρία του γλύπτη.

Πέραν αυτού, όπως διαβάσαμε. το έργο συμβολίζει την πτώση των αξιών στον σύγχρονο κόσμο... Αμφισβητώ όμως αν αυτό το νόημα μπορεί να εκφραστεί με την πτώση του Εωσφόρου, ειδικά μάλιστα όταν είναι προφανές πως ο Αρμακόλας δείχνει αρκετή συμπάθεια στους εικονιζόμενους ήρωές του.

Η δε "πτώση των αξιών" άραγε, πως ταιριάζει εν μέσω ενός πολυσύχναστου εμπορικού κέντρου, στην Λεωφόρο Κηφισίας 44, στο Μαρούσι (περιοχή "Παραδείσου"), όπου στεγάζονται ένα σωρό μεγάλες επιχειρήσεις αλλά και Τράπεζες; Να υποθέσουμε πως ο γλύπτης έκανε αντικαπιταλιστικό αγώνα παραλληλίζοντας τις εταιρείες με τον Εωσφόρο και προβλέποντας την ...πτώση τους; Και πως δέχτηκαν τότε οι εταιρείες και οι τράπεζες ένα τέτοιο ανατρεπτικό (κυριολεκτικά) γλυπτό;

Ας μη αυταπατώμεθα λοιπόν. Το έργο του Αρμακόλα δεν εκπροσωπεί την πτώση των αξιών, και ούτε και μπορεί να προσληφθεί και να ερμηνευθεί έτσι ειδικά στον χώρο όπου βρίσκεται, έναν χώρο γεμάτο με εταιρείες που επιδιώκουν οικονομική ευμάρεια και επιτυχία.
Το γλυπτό είναι λατρευτικό, και οι εταιρείες το ξέρουν και το αποδέχονται, αλλιώς θα το θεωρούσαν απαράδεκτο συμβολισμό και συκοφάντησή τους, μια που το εμπορικό αυτό κέντρο, με την συμβολιζόμενη υποτίθεται "πτώση των αξιών" από το γλυπτό, εμφανίζεται και αυτό ως κέντρο πτώσης και αποτυχίας!

Δεν αμφισβητούμε, επαναλαμβάνουμε, την καλλιτεχνική αξία του γλυπτού του Αρμακόλα. Αμφισβητούμε το αποδιδόμενο σε αυτό νόημα, και διατυμπανίζουμε πως πρόκειται για ένα λατρευτικό έργο, που εκφράζει, συν τοις άλλοις και την πίστη των εταιρειών των οποίων αποτελεί έμβλημα του χώρου που στεγάζονται.

Ο Γλύπτης Δημήτρης Αρμακόλας γεννήθηκε το 1939  και σκοτώθηκε με τραγικό τρόπο το 2009 όταν το φουλάρι του μαγκώθηκε στον τροχό με τον οποίο εργάζονταν.

Το ίδιο έργο, "Μεταξύ ουρανού και γης" του Δημήτρη Αρμακόλα όπως εκτέθηκε στο  εσωτερικό αίθριο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών.
Σημειώνουμε πως σε καμία περίπτωση δεν ζητάμε την απομάκρυνση αυτού του γλυπτού. Αντίθετα, χαιρόμαστε, γιατί εκεί που βρίσκεται, φανερώνει ξεκάθαρα σε τι και σε ποιον πιστεύουν οι εταιρείες τις οποίες εκπροσωπεί .


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου