Συνολικές προβολές σελίδας

Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου 2014

ΤΟ ΗΘΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΩΝ

Μιλάνε οι αρχαίοι συγγραφείς:

Απολλώνιος ο Τυανεύς:
«Οι πιο σοφοί ποιητές σας   [που εξιστορούν τους μύθους των Ολύμπιων] δεν σας επιτρέπουν όσο και να θέλετε, να γίνετε δίκαιοι και τίμιοι.» [απευθύνεται στους Έλληνες, δες ολόκληρο το απόσπασμα παρακάτω]
Φιλόστρατος, Τα ες Τυανέα Απολλώνιον, Γ΄, XXV

Ορισμένοι ισχυρίζονται πως οι μύθοι που παρουσιάζουν τους Ολύμπιους ανήθικους, είναι συμβολικοί και κρύβουν ένα υψηλό νόημα που δεν το κατανοεί ο καθένας.... 


Ούτε και ο Θουκυδίδης όμως, ούτε και οι Αθηναίοι το καταλάβαιναν: Όταν οι Μήλιοι είπαν στους Αθηναίους πως η επίθεση εναντίον τους είναι άδικη, οι Αθηναίοι απάντησαν:
«Δεν κάνουμε κάτι διαφορετικό από όσα οι άνθρωποι καθιέρωσαν να πιστεύουν για το θείο. Από τη δική τους σκέψη παίρνουμε δικαίωμα και ενεργούμε.  Γιατί, πιστεύουμε για τους θεούς, και είμαστε σίγουροι για τους ανθρώπους, πως σε κάθε περίπτωση, και από φυσικό νόμο, δικαιούνται, όταν έχουν την δύναμη, τότε και να επιβάλλουν την εξουσία τους». (ού αν κρατή, άρχειν)»
 Ιστοριών Ε΄, 105

 

Ούτε και ο Λουκιανός το καταλάβαινε:
«Όταν ήμουν παιδί, άκουγα από τον Όμηρο και τον Ησίοδο πολέμους και ανατροπές, όχι μόνο μεταξύ ημιθέων, αλλά ακόμα και μεταξύ των θεών, επιπλέον και για μοιχείες που έκαναν, βίες, αρπαγές, δίκες, εκδιωγμούς πατεράδων, γάμους μεταξύ αδελφών. Όλα τούτα πίστευα πως είναι καλά, και με ζήλο τα ακολουθούσα. Μετά, όταν άρχισα να θεωρούμαι ενήλικος, άκουγα πάλι τους νόμους να διατάζουν τα αντίθετα από όσα οι ποιητές, και να απαγορεύουν τη μοιχεία, την εξέγερση και την κλοπή…».
Μένιππος ή Νεκυομαντεία,3.

 

Ούτε και ο Ισοκράτης το καταλάβαινε:
«Έχουν πει για τους θεούς πράγματα που δεν θα τολμούσε να πει κανείς ούτε για τους εχθρούς του» /…/ «γι αυτά δεν δικάστηκαν όπως έπρεπε, αλλά δεν ξέφυγαν και ατιμώρητοι».
Βουσ. 38-39, Κάκτου, Ορφικά, τομ.Γ΄, σελ 55

 

Ούτε και ο Ευριπίδης το καταλάβαινε:
«Κατηγορώ τα καμώματα της θεάς» (Αρτεμης) «εδώ» (στην Κολχίδα) /…/ «που ευχαριστιέται με ανθρωποθυσίες Δεν μπορεί το ταίρι του Δία, η Λητώ να γέννησε τέτοιο κατασκεύασμα.» (=αμαθίαν) «Δεν πιστεύω ούτε και τα δείπνα του Ταντάλου στους θεούς, πως έφαγαν το παιδί. Οι ντόπιοι εδώ» (στην Κολχίδα) «είναι φονιάδες και νομίζω πως το κακό το αποδίδουν στην θεά. Κανένα θεό δεν θεωρώ κακό».  
Ιφιγένεια εν Ταύροις, στ. 380 κ.ε.

Ο Απολλώνιος Τυανεύς

Ούτε και ο Φιλόστρατος το καταλάβαινε, ούτε και ο Απολλώνιος ο Τυανεύς, που μιλάει εδώ:
«Οι πιο σοφοί ποιητές σας   δεν σας επιτρέπουν όσο και να θέλετε, να γίνετε δίκαιοι και τίμιοι.» [απευθύνεται στους Έλληνες] «Τον Μίνωα, που ξεπερνούσε όλους σε σκληρότητα, και με τα πλοία του υποδούλωνε όλους τους παράλιους και τους νησιώτες, τον τίμησαν κάνοντάς τον κριτή των ψυχών στον Άδη, δίνοντας του το σκήπτρο της δικαιοσύνης, ενώ τον Τάνταλο, που ήταν ενάρετος, και πρόσφερε στους φίλους του την αθανασία που του παραχώρησαν οι θεοί, του κόψανε το φαί και το πιοτό, και άλλοι του φορτώνουν και πέτρες, προσβάλλοντας με τρομερό τρόπο τον καλό και θεϊκό αυτόν άντρα…».
Φιλόστρατος, Τα ες Τυανέα Απολλώνιον, Γ΄, XXV

 

Ούτε και ο Πυθαγόρας το καταλάβαινε... πήγε, λένε, στον Άδη και είδε τον Ησίοδο και τον Όμηρο να τιμωρούνται για όσα είπαν για τους θεούς:
«Αυτός, κατεβαίνοντας στον Άδη, είδε την ψυχή του Ησίοδου να τρίζει, δεμένη σε χάλκινο παλούκι, και αυτή του Ομήρου να κρέμεται από ένα δέντρο, περιτριγυρισμένη από φίδια, εξ αιτίας όσων είπαν για τους θεούς»
Λεξικό Σούδας λήμμα: «Πυθαγόρειος λόγος και Πυθαγόρειοι άνδρες»

Πηγές εικόνων:
http://www.clab.edc.uoc.gr/seminar/Thoukidides/eksofilo.htm 


http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%BF%CF%85%CE%BA%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CF%82

http://www.mousa.gr/html/isokratis.html

http://www.theaterinfo.gr/abouttheatre/ancientgreektheatre/evripidis/index.html

http://istorias-alitheia.blogspot.gr/2011/02/blog-post_2907.html

http://www.diakonima.gr/2009/12/16/%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%BF%CF%82-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CF%89%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CF%89%CE%BD-%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CF%8E%CE%BD-%CF%84%CE%B7/








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου